Leesfeest is stimulans om wereld en creativiteit te vergroten

Duizenden kinderen in Tilburg kregen maandag 18 en woensdag 20 juli tijdens het Leesfeest een kinderboek mee naar huis. Dit cadeau stimuleert peuters en kleuters van twintig kindercrèches en basisscholen om de hele zomer lang te lezen en hun leesniveau op peil te houden. Onder het mom ‘geef jouw prentenboek een tweede leven’ leverden ouders en kinderen de afgelopen weken duizenden boeken in. Samen zorgen zij ervoor dat kinderen bij hun in de buurt de hele zomer kunnen lezen. Klanten van Gianotten|Mutsaers en Livius de Zevensprong en donateurs van De Johan Stekelenburg Stichting zorgden voor extra boeken.

Voorlezen op BS Cleijn Hasselt uit de boeken die leerlingen mee naar huis kregen

Op BS Cleijn Hasselt lazen leerkrachten, vrijwilligers en groep 8-leerlingen verhalen voor uit de boeken die klaarlagen om mee te nemen. “Echt een feestje,” zag juffrouw Lonneke van groep 3, “het leesplezier vergroten is het doel van het Leesfeest. Het is zo mooi om te zien dat alle kinderen hierbij betrokken zijn.” Bij Bruna Wagnerplein mochten alle kinderen van de leesclub Tilburg Noord een leesboek naar wens uitkiezen voor het Leesfeest. Vanwege het mooie weer kregen de kinderen heerlijk Surinaams ‘skaafijs’ om af te koelen. Op BS Don Sarto waren er niet alleen kinderboeken maar werden ook dozen met spellen cadeau gegeven.

Leesclub Tilburg Noord mocht zelf boeken uitzoeken bij Bruna Wagnerplein

Wethouder Jeugd en Kansengelijkheid Esmah Lahlah ondersteund het Leesfeest van harte: “Ieder kind heeft het recht om te dromen over later.” Kinderen dromen over later als ze de wereld ontdekken via verhalen ziet bestuurder van Xpect Primair Carin Zandbergen: “Extra leesactiviteiten en het aanbieden van boeken voor thuis zijn nodig voor kinderen die wonen in een onveilige omgeving.” Adviseur Sietske van der Wegen van T-PrimaiR voegt daaraan toe: “Lezen biedt ook prachtige handvatten om met kinderen in gesprek te gaan over hun gedachten, vragen, emoties, dromen, het onbekende en nog veel meer.” Bij de kinderopvang wordt dagelijks voorgelezen. “Het vergroot de kennis en de belevingswereld van kinderen,” vertelt bestuurder Harriëtte Koning van de Kinderopvang groep: “lezen is een feest, het vergroot je wereld, je fantasie en je creativiteit.”

Leesfeest is een initiatief van de Johan Stekelenburg Stichting, T-PrimaiR en de Kinderopvang groep. Zij vinden het belangrijk dat elk kind een goede start krijgt en met gelijke kansen gezond kan opgroeien. Lezen en boeken thuis helpen daarbij.